در حالی کـه کشور‌های اروپایی درون بسته پیشنـهادی اخیر کـه تنـها جزئیـاتی از آن منتشر شد، ترجمه اهنگ بالعربی لطیفه متعهد بـه حفظ کانال‌های بانکی، ادامـه صادرات نفت‌وگاز ایران و ایجاد جو سرمایـه‌گذاری مطلوب درون ایران شده‌اند، همزمان آمریکا نیز تلاش‌هایش را با هدف سنگ‌اندازی درون این مسیر افزایش داده است.

به گزارش دنیـای اقتصاد، درون این رابطه روز دوشنبه مقامات آلمانی از خواست ایران به منظور انتقال ۳۰۰ مـیلیون یورو از دارایی‌های خود از بانک تجارت ایران-اروپا خبر دادند کـه این کار نیـازمند موافقت دولت آلمان است. ترجمه اهنگ بالعربی لطیفه اما تنـها با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر یک روزنامـه آلمانی درون گزارشی نوشت کـه سفیر ایـالات متحده درون آلمان از برلین خواسته که تا درخواست ایران به منظور برداشت ۳۰۰ مـیلیون یورو از حساب بانکی‌اش از یک بانک درون هامبورگ را نپذیرفته و راه انتقال پول را مسدود کند.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا درون آلمان، روز دوشنبه ۱۹ تیر درون گفتگو با روزنامـه پرتیراژ «بیلد» آلمان با اعلام این درخواست گفت کـه دولت ایـالات متحده به‌شدت نگران برنامـه‌های تهران به منظور انتقال صد‌ها مـیلیون یورو به‌صورت نقدی بـه ایران است.

به گزارش «ایسنا» بـه نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران خواستار برداشت این پول از حساب‌های دولتی خود درون بانک تجارتی ایران - اروپا از شعبه شـهر هامبورگ آلمان است. ترجمه اهنگ بالعربی لطیفه بـه دلیل تحریم‌های مالی یکجانبه آمریکا علیـه جمـهوری اسلامـی دولت ایران خواستار برداشت این مبلغ و انتقال آن به‌صورت نقد و با هواپیما بـه داخل کشور است.

دولت ایران اعلام کرده هست که این مبلغ را به منظور تامـین ارز سفر‌های خارجی شـهروندان خود نیـاز دارد کـه به دلیل تحریم‌های آمریکا نمـی‌توانند از کارت‌های اعتباری‌شان درون خارج از کشور استفاده کنند. وزارت دارایی آلمان درون همان روز اعلام کرد کـه در حال بررسی این درخواست ایران است.

البته روشن نیست کـه سازمان فدرال نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان چه هنگام نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. این سازمان‌روز دوشنبه بـه دویچه‌وله گفته بود: ترجمه اهنگ بالعربی لطیفه «در مورد زمان مورد نیـاز به منظور بررسی یک درخواست نمـی‌توان پاسخی عمومـی داد. این زمان بـه نوع درخواست و مواردی کـه باید بررسی شوند، بستگی دارد.»

دخالت درون سیـاست‌های برلین

پس از اعلام این خبر، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا درون آلمان، درون مصاحبه با این روزنامـه گفت: «ما بالاترین سطوح دولت آلمان را بـه دخالت درون این امر و توقف این برنامـه تشویق مـی‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز مـی‌نویسد کـه ریچارد گرنل از زمان ورودش بـه برلین درون ماه مـه امسال، نسبت بـه سفیر پیشین آمریکا رویکرد برجسته‌تری اتخاذ کرده‌است؛ رویکردی کـه برخی از سیـاستمداران آلمانی آن را بـه چشم «دخالت درون سیـاست‌های داخلی آلمان» مـی‌بینند.

این خبرگزاری مـی‌نویسد کـه یک سخنگوی وزارت دارایی آلمان روز دوشنبه گفت کـه مقام‌های آلمانی درون حال بررسی درخواست ایران هستند، اما این وزارتخانـه درون مورد درخواست ریچارد گرنل هنوز واکنشی نداشته‌است. واشنگتن با خروج از برجام درون اردیبهشت ماه اعلام کرد کـه تحریم‌های لغو شده علیـه ایران دوباره اعمال خواهند شد. آمریکا همچنین از همـه کشور‌ها خواسته‌است که تا آبان ماه سال جاری بـه خرید نفت از ایران پایـان دهند.

گزارش روزنامـه بیلد دو روز بعد از آن انتشار یـافت کـه بهرام قاسمـی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درون گفتگو با خبرگزاری فارس، خبر مسدود شدن بخشی از دارایی‌های ارزی ایران درون آلمان را تکذیب کرده و گفته بود کـه مناسبات اقتصادی دو کشور مسیر عادی خود را طی مـی‌کند. پیش از آن محمد دهقان، عضو کمـیسیون حقوقی و قضایی مجلس، درون گفتگو با خبرگزاری فارس از توقیف و بلوکه شدن بخشی از دارایی‌های ارزی ایران درون آلمان خبر داده بود.

فشار و دیپلماسی

در عین حال مقامات ایرانی هفته‌ها هست که مـی‌گویند درون حال انجام گفتگو‌های دیپلماتیک با برخی کشور‌های اروپایی به منظور مقابله با تحریم‌های واشنگتن علیـه تهران هستند و انتشار خبر تلاش ایران به منظور بازگرداندن پول خود از آلمان بـه تهران موجب افزایش تنش‌ها مـیان آمریکا و آلمان بـه دلیل تلاش‌های برلین به منظور کمک بـه ایران به منظور برخورداری از کاهش تحریم‌ها شده است.

دولت ترامپ بـه سختی سعی دارد متحدان اروپایی خود را بـه خروج از ایران و توقف تجارت با این کشور متقاعد کند. درون این رابطه سفیر آمریکا درون آلمان بـه واشنگتن فری بیکن گفت کـه وی و دیگر مقامات ارشد درون دولت ترامپ درون حال اعمال فشار بر دولت آلمان هستند که تا مانع از انتقال پول ایران شوند.

به گزارش «ایسنا» مقامات درون وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا مدعی‌اندانی کـه برای تسهیل انتقال پول بـه تهران تلاش مـی‌کنند حامـی گروه‌های تروریستی هستند.

این مقامات اظهارات گرنل و دیگران درباره تلاش آمریکا به منظور ممانعت از انتقال پول ایران بـه داخل این کشور را تاییده کرده‌اند. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما درون بالاترین سطوح درون حال رایزنی با دولت آلمان هستیم که تا از واقعیـات این مساله مطلع شویم و واضح هست که از تلاش آلمان به منظور تحقیق درون باره هدف از این انتقال پول حمایت مـی‌کنیم. ما این مساله را از نزدیک دنبال مـی‌کنیم که تا اطمـینان یـابیم کـه نگرانی‌هایمان درباره محل هزینـه این مـیزان زیـاد پول رفع خواهد شد.»

به گزارش واشنگتن فری بیکن، تلاش‌های دولت آمریکا به منظور ممانعت از انتقال پول ایران بـه داخل کشورش مورد حمایت قانونگذارانی هست که مخالف توافق هسته‌ای با ایران بودند و به‌طور همزمان به منظور متقاعد دولت آلمان به منظور عدم انتقال این پول تلاش مـی‌کنند.

تردید درون مورد موفقیت اروپا

همزمان با افزایش فشار‌های آمریکا بر متحدان غربی‌اش و دیگر کشور‌ها به منظور توقف مذاکرات و مناسبات اقتصادی با ایران، باربارا اسلاوین درون axios نوشت: «برای نخستین بار بعد از خروج آمریکا از برجام، وزرای امور خارجه کشور‌های باقی‌مانده درون توافق هسته‌ای بار دیگر متعهد بـه اقدامات جدید به منظور حمایت از ایران درون مقابل تحریم‌های آمریکا شدند.»

به گزارش «انتخاب»، درون ادامـه این مطلب آمده است: «بریتانیـا، فرانسه، آلمان، روسیـه و چین درون وین تحت حمایت اتحادیـه اروپا با ایران دیدار د و در نـهایت با انتشار بیـانیـه‌ای بر «تعهد بـه اجرای کامل و موثر توافق» تاکید د. آن‌ها فهرست رسمـی از اه شامل حفظ روابط اقتصادی با ایران، حفظ کانال‌های مالی، تداوم خرید نفت از ایران و حفاظت از شرکت‌ها از تحریم‌های فراسرزمـینی اروپا را مطرح د.

اما هیچ یک از وزرا ابزار دستیـابی بـه این اه را اعلام نکرده است.» درون این راستا درون مورد اینکه آیـا بانک سرمایـه‌گذاری اروپا زمـینـه گسترش اعتبار بـه ایران را فراهم مـی‌کند یـا خیر، تردید‌هایی وجود دارد. اتحادیـه اروپا همچنین به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا علیـه شرکت‌های اروپایی کـه در ایران تجارت مـی‌کنند، خواهان ارائه بـه روزرسانی قانون مسدودسازی است.

اما بریـان اوتول، مشاور ارشد رئیس اداره کنترل وزارت خزانـه‌داری آمریکا گفت کـه به دلیل وابستگی شدید اقتصاد آمریکا و اروپا؛ این قانون از کارآیی مناسب برخوردار نیست. با این حال او پیش بینی کرد کـه چین، ترکیـه، روسیـه و هند تحریم‌های آمریکا را نادیده مـی‌گیرند و استراتژی «حداکثرسازی فشار» دولت ترامپ تنـها بـه ۸۵ درصد از کمپین تحریم علیـه ایران درون دولت اوباما دست خواهد یـافت.

این کمپین درون سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به‌عنوان یک مولفه کلیدی و دستورکار مشخص به منظور مذاکرات بـه هدف محدود برنامـه هسته‌ای ایران درون ازای رهایی از تحریم‌ها بـه اوج خود رسید. درون حالی کـه دولت ترامپ هیچ دستور کاری ندارد و فقط فهرستی از خواسته‌های غیرمعقول دارد کـه در آن فهرست بر رهایی چرخه سوخت هسته‌ای و تغییر سیـاست‌های منطقه‌ای بلندمدت ایران درون خاورمـیانـه تاکید مـی‌کنند.

سوال بزرگ این هست که آیـا ایران درون توافق باقی مـی‌ماند و سعی مـی‌کند با حمایت چین، روسیـه، ترکیـه و هند از طریق فروش نفت بـه درآمد دست یـابد یـا این کشور مسیر دیگری را برمـی‌گزیند؟

تعهد ایران بـه راهبرد اروپا بستگی دارد

از سوی دیگر کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه پیشین ایران کـه در آلمان بـه سر مـی‌برد روز گذشته درون دیدار با یوشکا فیشر، رئیس پیشین حزب سبز‌ها و وزیر خارجه اسبق آلمان تصریح کرد کـه تعهد ایران بـه برجام بـه راهبرد اروپا به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا بستگی دارد.

به گزارش «ایسنا» درون این ملاقات، مسائل منطقه، موضوع خروج آمریکا از برجام و نقش اروپا درون حفظ این توافق هسته‌ای و نیز مشکلاتی کـه سیـاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمـهور آمریکا به منظور اروپا بـه وجود آورده است، بحث و بررسی شد. خرازی درون این ملاقات گفت: «تعهد ایران بـه برجام بـه راهبرد اروپا به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا بستگی دارد و در صورتی کـه خروج آمریکا باعث شود کـه ایران از این موافقت‌نامـه نفعی نبرد، طبیعتا باقی ماندن جمـهوری اسلامـی ایران درون برجام بی‌فایده خواهد بود.»

یوشکا فیشر هم گفت: «اروپا علاقه‌مند هست با ارائه بسته‌ای کـه بتواند با تحریم‌ها مقابله کند، ایران را درون برجام نگه دارد.» او افزود: «اگر اروپا درون مورد برجام درون مقابل زیـاده‌خواهی‌های آمریکا کوتاه بیـاید، دولت ترامپ فشار‌های بعدی را بـه اروپا وارد خواهد آورد.»

فرصت اروپا

همچنین رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درون دیدار با فیلس آنن، وزیر مشاور امور خارجی وزارت خارجه آلمان گفت: «موضوع مـهم درون مقطع کنونی، تبدیل اراده سیـاسی اروپا درون حمایت از برجام، بـه اقدامات عملی درون راستای اجرای برجام است، به‌طوری کـه منافع ایران از برجام تامـین شود.»

به گزارش «ایرنا» خرازی ادامـه داد: «هدف آمریکا ایجاد تنش و درگیری درون منطقه هست و اثرات منفی این هدف، مـی‌تواند بـه اروپا نیز منتقل شود.» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «حمایت اروپا از برجام علاوه بر اینکه از یک توافق مـهم بین‌المللی پشتیبانی مـی‌کند، کمکی بـه مساله امنیت منطقه نیز محسوب مـی‌شود.»

او تاکید کرد: «آنچه مـهم است، تبدیل اراده سیـاسی اروپا درون حمایت از برجام، بـه اقدامات عملی درون راستای اجرای برجام است، به‌طوری کـه منافع ایران از برجام تامـین شود، درون غیر این صورت، چه دلیلی وجود دارد کـه ایران درون برجام باقی بماند.»

وزیر خارجه دولت اصلاحات ادامـه داد: «ما بر اساس متن برجام این حق را داریم کـه در برابر نقض عهد دیگران، به‌خصوص اینک کـه آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده است، به‌طور کامل یـا بخشی از اجرای تعهدات خود را متوقف کنیم، ولی بـه اروپا این فرصت را داده‌ایم که تا ببینیم اروپا چگونـه مـی‌خواهد اراده خود را بـه عمل ترجمـه کند.»

اولویت‌های اروپا به منظور کار با ایران

طرف آلمانی هم درون این دیدار از موضع‌گیری منطقی جمـهوری اسلامـی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام قدردانی کرد و گفت: «کشور‌های اروپایی مصمم هستند با همـه مشکلاتی کـه وجود دارد، از این توافق حمایت کنند.»

فیلس آنن تاکید کرد: «فروش نفت ایران و انتقال پول و سرمایـه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط درون ایران، درون اولویت کار با ایران قرار گرفته و خوشبختانـه پشتوانـه اقدامات حمایتی اروپا از برجام، قطعنامـه شورای امنیت هست که از نظر حقوقی نیز دست اروپا را باز گذاشته است.»

وی افزود: «همـه کشور‌ها حتما در حمایت از برجام همکاری کنند و همان طور کـه اروپا به‌طور متحد از این توافق حمایت مـی‌کند، دیگر کشور‌های مؤثر، به‌ویژه کشور‌های خریدار نفت ایران هم حتما به همکاری خود با ایران ادامـه دهند.»

درصورتی کـه مطلب مغایر با قوانین جمـهوری اسلامـی ایران مـی باشد از طریق صفحه تماس با ما گزارش دهید.

در صورت ناقص بودن مطلب روی منبع کلیک کنید و مطلب را بصورت کامل بخوانید.




[درخواست ضد ایرانی آمریکا از آلمان ترجمه اهنگ بالعربی لطیفه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 10 Jul 2018 20:24:00 +0000